Most szól:
Vezeti:
×
2015.06.25 Csütörtök . 10:46

AMY - Az Amy Winehouse sztori 3.: A vágás folyamata

Asaf Kapadia rendezőnek és csapatának a Senna életéről szóló dukumentumfilmhez hasonlóan a munka az AMY esetében szintén 20 hónapját vette igénybe. Az interjúalanyok nem kerültek képernyőre, az audiofelvételek kapták a fő szerepet a filmben. Ez pedig rendkívül munkaigényes folyamat, hiszen a vágóknak nem álltak beszélő arcok a rendelkezésükre, így volt más választásuk, mint a képekre kellett fókuszálni.

A Senna esetében a filmeseknek temérdek Forma 1-es archív felvétel állt rendelkezésére, melyekből összeválogathatták az anyagukat, de az Amy - Az Amy Winehouse-sztori esetében sok korlátba ütköztek. “Számos esetben csak állóképünk volt, bizonyos részekhez pedig egyáltalán nem is voltak felvételeink. Csupán azokra a felvételekre támaszkodhattunk, amelyeket a különböző személyek vettek fel. Ráadásul már igen korán hiányos részeink lettek a kulcsfontosságú időszakokat tekintve ” - magyarázza a vágó.

King visszaemlékszik 2005-re, mikor egy meghatározó esemény történt Winehouse életében, de mivel akkor még nem volt reflektorfényben, ritkán is szerepelt a kamera előtt. “Nem volt még annyira ismert, így egy ideig a 2005-ös év egy kérdőjel volt a karrierje szempontjából” - teszi hozzá King. “Megfogalmazódott tehát bennünk az a kérdés, hogy 'Mi történt és hogy mutathatnánk be a történetnek azt a részét?' Ez volt az az év, amikor épp két lemezkiadás között volt és valószínűleg ezért egy kicsit el is tűnt a nyilvánosság elől.”

Belevetette magát a camdeni éjszakába és belekóstolt a drogokba. “Komoly kapcsolatba kezdett és leállt az írással. Tudtuk, hogy akkoriban nem lépett fel és elvileg zenét szerzett, az volt a dolga, és hogy a munka és teendők ellenére kezdett kisiklani az élete.”

Ekkor lett Amy fülig szerelmes Blake Fielder-be. “Miről szólt ez az egész? “ - veti fel a kérdést King. “Nem értettük a dolgot, ugyanis a történésekről nem volt semmiféle feljegyzés.”

“Kívülről nézve ez a pasas igazi rosszfiúnak tűnik, akivel egyetlen lány sem járhat jól. Mindez persze a kameráktól távol történt. Hogy is tudtuk volna elhitetni ezt az emberekkel? Aztán lassan, lépésről-lépésre haladva, ahogy készültek az interjúk, szereztünk hozzájuk felvételeket és fényképeket is. Így végül ki tudtuk tölteni a hiányzó részeket és kezdtük kidolgozni a tervünket, hogyan is valósítsuk meg az elbeszélő részeket.”

Még azokban az időszakokban is, amikor a forgatókönyv jó volt, a történet összeállt, a felvételek minősége gyakran nagyon gyatrának bizonyult. “Maga az anyag sokszor szedett-vedett volt.” - mondja a vágó. “Nagyon ritkán esett meg, hogy azt mondhattuk valamire: 'Na, ez egy jól sikerült felvétel'.” A felvételek hangját és képét is sikerült hatalmas munkával javítani, így nagyvásznon is élvezhető és jól látható minden felhasznált archív anyag. “Rengeteg körültekintő munkát igényelt tőlünk, hogy úgy hasson a film, mintha az a filmkészítésnek egy egységes végterméke lenne. A dolog ezen oldalával az emberek valószínűleg nincsenek is tisztában, mikor megtekintik a filmet" - hangsúlyozza a film vágója.

A filmesek elismerik, hogy a nyersanyag egyes durva részeit és néhány különösen sokkoló pillanatot ki kellett hagyniuk annak érdekében, hogy az elbeszélés egyensúlyban maradhasson, és hogy kezelhető hosszúságú legyen. “Sok momentumot ki kellett vágnunk a filmből, különben túlságosan hosszúra sikeredett volna” - mondja Gay-Rees. A hossz mellett pedig szempont volt az is, hogy a film ne legyen túlságosan szívszorító a nézők számára. “Úgy hiszem, így is épp elég Amy élettörténete miatt a téma” - vonja le a következtetést a rendező.

Az Amy - Az Amy Wihehouse sztori dokumentumfilmről korábban ebben a cikkünkben írtunk. Asif Kapadia rendezői jegyzeteiről itt olvashattok, a barátok hallgatása megtörésének munkálataiba pedig itt nyerhettek bepillantást.

A dokumentumfilm július 9-től látható a magyar mozikban!