Most szól:
Vezeti:
×
2020.08.11 Kedd . 10:28

A beszédes legyező újra a nők titkos fegyvere

Az egyre melegebb nyári napokon nagyon jól jöhet, ha a női táskában lapul egy legyező, ami nem csak sikkes, de még hűsíteni is tudjuk magunkat vele.

Veled előfordult már, hogy ültél egy színházban, nyilván még a vírus előtti időkben és szinte elviselhetetlen meleg volt, a teljes teltház csak fokozta a hőséget. Talán csak neked volt egyedül szerencséd, mert az előtted ülő hölgy egyszer csak elővette a legyezőjét, és a hűsítő áramlatból Te is részesülhettél. Azóta gyakrabban veszed elő azt a gyönyörűen díszített legyezőt, amely egyébként egy spanyol nyaralás, egy Flamenco-est emléke.

A legyezőt manapság már érdemtelenül ritkán használják, pedig száz évvel ezelőtt az számított furcsának, ha valakinél nem volt. Múltja több mint 4000 évre nyúlik vissza, a Távol-Keleten fedezték fel az összecsukható változatát, amely egy kis retikülben is elfér. Kezdetben szolgák használták, később pedig státuszszimbólumává vált. A 18-19. században már alapdarabnak számított a nők ruhatárában, és amellett, hogy az arcukat óvták vele, kialakították a saját jelnyelvüket is, amit még oktattak is, hiszen a férfiaknak is érteniük kellett a mozdulatokat. Legfontosabb mozdulatok: az arc jobb oldalán pihentetett legyező jelentette az igent, illetve a bal oldal pedig a nemet. Milyen érdekes, hogy a modern kor online társkeresője, a Tinder pont ugyanígy működik: ha jobbra húzom, tetszik, ha balra akkor nem.

A legyezők kivitelezésében csak a képzelet szabott határt, készülhetett selyemből, papírból, tollakból és csipkéből is, valamint gyakran díszítették drágakövekkel és képekkel, és van olyan is, amelyet csak fali dísznek használnak. 

Joseph Addison, aki a The Spectator című angol napilap kiadója volt, 1711-ben így fogalmazott: „A nőknek, ahogyan a férfiaké a kard, a legyezőjük a fegyverük, és olykor bizony többet elérnek vele”. 

Egészen az első világháborúig divatos maradt a legyező, utána viszont megváltoztak a szokások, és eltűnt a nők kezéből. 

Az utcán még mindig ritkán találkozhatunk legyezővel, ugyanakkor a kifutókon és a divatheteken egyre gyakrabban megjelenik, tavaly pedig a legtrendibb fesztiválozós kiegészítőnek számított.

A legyező reneszánszát jelzi az is, hogy 2018-ban magyar márkát is alapítottak rá. Az Anka Fans célja, hogy a viselőjének önbizalmat és magabiztosságot adjon.  Az egyik alapítótag, Bujdosó Bianka szerint leginkább bálokban, esküvőkön, színházakban és irodákban használják, de remélik, hogy egyre bátrabban viselik majd a hétköznapokon is.

Ha nem szeretnénk venni, akkor akár saját magunk is el tudjuk készíteni a legyezőt. Csak olyan dolgokra van szükség, ami minden háztartásban megtalálható: fa spatulára, bármilyen mintájú tapétára vagy kemény csomagolópapírra, vonalzóra, ollóra, ragasztóra és lyukasztóra.

A globális felmelegedés miatt egyre praktikusabb is lehet ez a kiegészítő, de vajon lesz-e újra a női ruhatárak alapdarabja, vagy csak egy exkluzív kiegészítő marad…?!

címlapkép: Anka Fans