Most szól:
Vezeti:
2019.11.30 Szombat . 10:46

Játékteszten a Star Wars - Jedi: Fallen Order

Kipróbáltuk az év egyik, ha nem a legjobban várt játékát, a Jedi: Fallen Ordert, amelynek nem kisebb teher nyomta a vállát, mint, hogy hosszú idő után kellett már egy igazán jó Star Wars játéknak lennie. Vajon sikerült ez neki?

A boldog 90-es, illetve 2000-es évek elején videojátékos szempontból jobb volt Star Wars rajongónak lenni, hiszen nagyjából megszokott dolog volt, hogy szinte minden évben jött ki minimum egy közepes minőségű Star Wars játék. A jó széria talán az 1995-s Dark Forcessel indult, amely aztán időközben némileg nevet váltva Jedi Knight sorozatként lett azóta is igazi klasszikus, legnépszerűbb része talán a Jedi Academy alcímű 2003-as rész. Közben az akkoriban sokat szidott előzmény trilógia játékai is elkezdtek megjelenni 99-ben, ahol például az Episode 1 racerrel tudtunk versenyezni, vagy a Phantom Menace-ben újra élni a film eseményeit. Végül a Knight of the Old Republic, vagyis a KOTOR is érdemel mindenképp pár szót, hiszen egy igazi rpg/kalandjáték hibridet kaptunk, egy kiváló sztorival amely a filmekhez képest több ezer évvel korábban játszódik. Ami mindenképp közös volt ezekben az években az az, hogy még egy kicsit talán bénácskábbnak tűnő Phatom Menace is bőven megütötte a közepesen jó mércét, pedig anno hogy húztuk a szánkat érte...igen ám, de akkor nem tudhattuk milyen sötét idők jönnek.

Nem túlságosan belemenve a háttérbe, az elmúlt évek finoman szólva sem a jó Star Wars játékokról szóltak, illetve nem is igazán voltak, ha eltekintünk a The Old Republic, már 2011 óta futó MMORPG-től, illetve az új Battlefront játékoktól, amik már a jogok jelenlegi birtokosa az Electronic Arts alatt készültek. Ezek tulajdonképpen nem rosszak abban az értelemben, hogy multiplayer fronton szép grafika mellett el lehet bennük lövöldözni, de a klasszikus sztori orientált akció-kaland játékokhoz képest nem túl mély tartalmú alkotások, így nagyon vártuk már, pláne az aktuális film trilógia befejező része mellett, hogy kapjunk valami igazán jót, és ekkor jött a Jedi: Fallen Order.

Mint tudjuk a Disney a jogok megvásárlása után sok alkotást, könyveket, videojátékokat, stb törölt a hivatalos kánonból, ugyanakkor igyekezett azonnal a 7.-ik rész környékén könyvekkel és egyéb kiegészítőkkel rögtön bővíteni az így hirtelen picit lefogyott univerzumot. A Fallen Order is természetesen egy olyan történet, amely ezáltal teljesen hivatalosan a filmes univerzum része, melynek történései a harmadik epizód, vagyis a Sithek bosszúja után, és Zsivány egyes között játszódnak, ha filmes időrendben akarunk számolni.

Mint tudjuk a Sithek bosszúja végén az uralkodó parancsára életbe lépett a Jedik kiirtását kimondó törvény, így az a maroknyi Jedi, akik első körben nem haltak meg a hirtelen ellenük forduló köztársasági-avagy már birodalmi- támadás hatására, bujkálni kényszerülnek a világban. Ezt a sorsot éli a főszereplő Cal Kestis is, aki éppen egyszerű munkásként tengeti életét tulajdonképpen majdhogynem egy szemét dombon, ahol főnöke utasítására és pár extra kredit reményében barátjával éppen helyre akarnak hozni egy beragadt szerkezetet. A veszélyes mászás és egy izgalmas hajóroncs megtalálása után persze baleset történik, és Cal kénytelen felfedni barátja előtt, hogy ő több egyszerű melósnál, és egy zuhanás közben az erővel megmenti őt. Persze a bolygón birodalmi fennhatóság uralkodik, akik még mindig elszántan kutatják az elbújt Jediket, erő érzékenyeket, így a kis akciónk után azonnal bajba is kerülünk és menekülnünk kell. Itt meg is ismerkedünk egy titokzatos inkvizítorral, aki a játék elején játszadozva legyőzné Cal-t, de szerencsére Cere Junda, egy magát visszavonult Jedi Lovagnak mondó nő megmenti őt. Innentől elindul kalandunk amely során több különböző bolygóra látogathatunk el, és olyan filmekből ismert alakokkal is összefuthatunk mint például Saw Gerrera.

A történetről még röviden annyit, hiszen nem akarunk lelőni semmit, hogy először is Cere Junda egykori mesterének búvóhelyét kell megtalálnunk, ahol kiderül, hogy létezik egy lista, erő érzékeny gyermekekről, akikkel újjá lehetne éleszteni a Jedi rendet. Mondanunk sem kell, hogy mit művelne a birodalom ezzel a listával, de mielőtt megszerezzük természetesen sok különböző feladat vár ránk olyan bolygókon, mint például a jól ismert Kashyyk. De a jó történet mellé nem ártana egy jó játékmenet is, ám szerencsére ezúttal ezzel sem lesz probléma.

Egyik legfontosabb kérdés, hogy egy Jedi esetén hogyan lövik be a harc rendszert, hiszen az sem jó ha mindenkit egy legyintéssel elintézünk mint egy szuperhős, ugyanakkor nyilván az ember ha már Jedit alakít, jól akarja érezni magát és látványos akciókat akar. A játék fejlesztői ezúttal azt az első körben meglepő döntést hozták, hogy soulslike harcrendszerben alkották meg a játékot. Volt is nagy riadalom, hiszen a Souls játékok extrém nehézségükről híresek, nézzük akár a Sekiro-t, vagy a korábbi Dark Souls címeket, illetve Star Wars játékoktól eddig teljesen idegen volt ez a műfaj. Azonban örömmel jelenthetjük, hogy kiválóan sikerült átmenteni a Jedik, fénykardok világába. Azoknak akik nem tudnák, a souls stílus legfontosabb részei, hogy először is a harcok többnyire a kitérésen, blokkoláson, tökéletes időzítésű válaszcsapásokon alapulnak, tehát ha sok ellenfél közé bemegyünk vadul csapkodva, akkor szinte biztosan alul maradunk, valamint, hogy a közellenfelek végtelenül újra élednek ha pihenünk a Jedi meditációs pontokon, amely a Souls játékok tábor tüzének felel meg. Fontos kérdés volt még, hogy nem lesz-e emiatt túl nehéz a játék az átlag játékosoknak, hiszen a már említett Sekiroval például sok esetben már-már a mazochistának érezhettük magunkat. Itt azonban a játék elején eldönthetjük, hogy akár olyan játékmódban is játszhatunk, ahol szinte minden nehézség nélkül végig gyalogolhatunk a programon. Rutinos játékosoknak egyébként a Master fokozat ajánlott. Fontos még, hogy halál esetén a fel nem használt  xp-ért újra el kell jutnunk a minket legyőző lényhez, és bele ütnünk egyet, hogy visszakapjuk. Amennyiiben nem sikerül hozzá eljutni, úgy azok a pontok már örökre elvesznek számunkra.

Jól építették be azt is a sztoriba, hogy miért kell újra felfedeznünk magunkban az erőt és a képességeinket, hogy ne rögtön tudjunk mindent a játék elején, hiszen a bujkálás miatt Cal-nek el kellett nyomnia magában az erőt, hogy a sithek ne tudjanak a nyomára bukkanni. Így teljességgel érhető, ahogyan egyre inkább vissza rázódik majd a játék során a már megtanult dolgokba. Fontos társunk lesz még BD-1 aki szintén fejlődni fog velünk és egy idő múlva már képes lesz lezárt ládákat meghekkelni, visszakapcsolni bizonyos berendezéseket stb. Fénykardunk egyedivé tétele is fontos egy Star Wars játékban, és erre lehetőségünk is lesz bőven, hiszen egészen aprólékosan cserélgethetjük a különböző részeit, valamint egy idő múlva dupla oldalúvá is válik, innentől mi dönthetjük el, hogy hogyan akarjuk használni. Természetesen újabb mozdulatokat is folyamatosan meg tudunk tanulni majd vele, valamint nem csak a kardot, hanem ruhánkat, BD1 festését, valamint az űrhajó kinézetét is meg tudjuk változtatni.

Egy biztos, ahogy már szóba került a Star Wars közösség már nagyon régóta ki volt éhezve, és meg is érdemelt egy jó videojátékot kedvenc világukban. Ez most eljött, és csak remélni tudjuk, hogy mostantól az Electronic Arts is látja mennyire megéri single player játékot fejleszteni, és újabb részek követik majd. A Fallen Order 2019 az év egyik legjobb játéka!