Most szól:
Vezeti:
×
2021.09.15 Szerda . 12:23

Eltörölni Frankot - Fabricius Gábor rendező a film velencei sikeréről!

Starlight díjat kapott a főszereplő, Fuchs Benjamin és a leginnovatívabb alkotás díját nyerte a 78. Velencei Filmfesztiválon az itt világpremiereztetett Eltörölni Frankot c film. Fabricius Gábor filmjének a fesztivál Critics' Week szekciójában a fekete-fehér verzióját vetítették - így ismerhette meg a Kádár-kor politikai pszichiátriáját a nemzetközi közönség. A filmet hatalmas tapssal fogadták. Vajon miért készült belőle színes változat is? Kiknek/kiknek az élettörténetéből merített a forgatókönyv írásakor a rendező? És hogy került a filmbe Filo? Fabricius Gábor válaszol ma este az Én Vagyok Itt!-ben!

Starlight-díjat nyert  Fuchs Benjamin -  Fabricius Gábor Eltörölni Frankot c. filmjének főszereplője a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon.


Fuchs Benjamin. photocredit: Otherside Stories

 Fuchs Benjámin az első magyar, aki Starlight-díjat kapott - úgy, hogy ráadásul nem színész -  hanem zenész. A feladat és a nyomás nagy volt : Fabricius  korábban elmesélte, hogy a film legkeményebb jelenetében Fuchs Benjamin összeomlott - de nem csak ő.... Dobos Tamás operatőrrel együtt sírtak a sminkes buszban.  "Összecsúszott az emlékezés és a realitás."  A Starlight díjjal  korábban olyan világhírű színészeket tüntettek ki, mint Al Pacino vagy Giancarlo Giannini.  


photocredit: Otherside Stories

A Nemzetközi Kritikusok Akadémiája Fuchs Benjámin alakítását  különösen szuggesztívnek, érzékenynek és hitelesnek értékelte. Indoklásukban hangsúlyozták Fuchs színészi alakításának rendkívüli erejét, mellyel felkelti és megtartja a néző figyelmét a film első pillanatától kezdve az utolsóig. A díjátadón a Nemzetközi Kritikusok Akadémiája Fabricius Gábor Eltörölni Frankot c. filmjére különleges atmoszférájú, fontos és megrázó alkotásként hivatkozott.

A film maga pedig elnyerte a leginnovatívabb alkotás díját.

"Óriási megtiszteltetés számomra a nemzetközi kritikusok díja Velencében. A díjat azoknak a tehetségeknek ajánlom, akikről a film szól, akiket tönkretett egy olyan kor, amelyben nem volt jövőjük. Elüldözték, elhallgattatták, vagy megvásárolták őket a szocializmus évtizedeiben – nélkülük üresebb és szürkébb lett a világ. Mi innen a jövőből ezzel a disztópikus filmmel emlékezünk rájuk, miközben azokat sem felejtjük el, akik eltörölték Frankot." - mondta a díj átvétele után Fabricius Gábor.


photocredit: Otherside Stories

A film története:

 1983. A Kádár-kor puha diktatúrja, a vasfüggöny mögött. Frank, egy underground zenekar frontembere nem tud beilleszkedni a szocializmus orwelli csendjébe. Pszichiátriára kerül, ahol a rendszer az ellenségeit titokban próbálja elhallgattatni. Súlyos trip veszi kezdetét, amely egy társadalom sorsdöntő dilemmáira keresi a választ...

Az Eltörölni Frankot készítése 6 évig tartott, a forgatás 28 napos volt. Egészen különös helyszíneken is dolgoztak: sok helyen jártak az inotai hőerőmű bontás alatti blokkjától és kultúrtermétől a csepeli gabonatárolón át a Belügyminisztérium épületéig is -  ahol eddig még nem forgott magyar film.  Eggert Kettilson látványtervező irányításával hozták létre a film nyomasztó, orwelli világát. Nemrég egy werkfilmet tett közzé a stáb.

Vajon mely zenészek és zenekarok történeteiből inspirálódott a forgatókönyv-írás során Fabricius Gábor?  Korábban így nyilatkozott a filmírást megelőző kutató-időszakról:

Sok olyan meghatározó ember is segített nekem megtalálni ezt a már elveszett világot, akik sajnos időközben meghaltak. Peter Ogival, az első magyar punk zenekar, a Spions alapítójával, nem sokkal a halála előtt készítettem egy több órás dokumentumfilmet, és Najmányi László képző- és performanszművésszel, a magyar avantgárd jelentős alakjával is sokat beszélgettem arról, hogy melyek a legfontosabb élményeik a Kádár-korból, amelyek hangulatát beépíthetném a filmembe. Najmányi tanácsa ennyi volt: bűz, kosz és romok." 


photocredit: Otherside Stories

A filmet Velencében a kritikusok  fekete-fehérben láthatták. A képi világ a nyolcvanas évek-beli  Budapesti Iskola dokumentarista kameranyelve. Szemlélődik, dokumentál, jelen van - de nem tolakszik és nem esztétizál. Dobos Tamás operatőr így beszélt róla korábban:

Fabricius Gáborral együtt döntöttük el, hogy az Eltörölni Frankot analóg technikára készüljön, 16 mm-es Kodak 500T filmre. Ez az a nyersanyag, ami legjobban visszaadja a 80-as évek szemcsézettségét, ólmozott szürkeségét. Behatóan tanulmányoztuk a kor underground filmjeit is, melyek hangulatát úgy próbáltuk beemelni a filmbe, hogy ne csupán effekt vagy archaizálás legyen.

Az Eltörölni Frankot október 7-én kerül majd mozikba, színesben - de az artmozikban fekete-fehérben is vetítik majd.

Hogyan állt össze az Eltörölni Frankot a rendező fejében? És miért tartott 6 évig a megvalósítása? Hogyan talát rá a témára, Dobos Tamás operatőrre és Eggert Kettilson látványtervezőre? És persze Fuchs Benjáminra?  És vajon miért készült színes kópia is a fekete-fehér változat mellett?

Válaszok Fabricius Gábor rendezőtől ma este az Én Vagyok Itt!-ben!


Fabricius Gábor. photocredit: Dobos Tamás

Fabricius Gábor író, filmrendező, Cannes Golden Media Lion, EPICA és CLIO díjas mediadesigner. A londoni Central-SainMartins College MA alumnija, korábbi munkái is társadalomkritikai és dokumentarista nézőpontúak. Rövidfilmjeivel (Skinner, Dialogue) több mint száz nemzetközi filmfesztivál meghívottja, többek között Torontóban (TIFF), Londonban, Bostonban, Mumbaiban mutatkozott be és nyert díjakat. Más bolygó című regényét az Európa Könyvkiadó jelentette meg, és jelölte Aegon irodalmi díjra 2016-ban.

 

Én Vagyok Itt!, M2 Petőfi tv, 21.05!

További témáink még:

  • Boldog család, csupa móka, miért ne szólna Carson Coma? – A zenekar Budapest Parkos koncertjéről jelentkezünk
  • Paranoia - Mély szerelmi sérülésekről írt dalt Galambos Dorina és az Yzzo
  • Utolsókból elsők! – Mozgáskorlátozott rajongói tiszteletére készített klipet a Nova Prospect