Most szól:
Vezeti:
×
2021.10.12 Kedd . 08:34

Agatha Christie a Fővárosi Törvényszéken!

Amikor nem te mész színházba, hanem a színház megy: a darab kívánta helyszínen, egy VALÓDI tárgyalóban játssza a Játékszín Agatha Christie krimijét, A vád tanúját. Méghozzá nem is akárhol: a Fővárosi Törvényszék impozáns esküdtszéki termében. A hazai igazságszolgáltatás történetében először tartanak színházi előadást tárgyalóteremben Magyarországon.

A Fővárosi Törvényszék patinás esküdtszéki terme eddig csak bíróságon játszódó filmekből  - pl.  A tanú jeleneteiből -  és a Híradóból lehet ismerős a közönségnek.

Emblematikus tárgyalások, többek közt az ’56-os sortűzperek, vagy nagy port kavaró és a közvéleményt foglalkoztató, elhíresült bűntények – például Magda Marinko vagy a Viszkis rabló  – tárgyalásának helyszíne is az esküdtszéki terem. Hogy hogyan kerül ide Agatha Christie krimije és a Játékszín színészei?

A színházi környezetet elhagyó színelőadásokra már volt példa a rendszerváltás utáni színjátszásban Magyarországon is. Elég csak Mundruczó Kornél Sziklakórházban játszott rendezésére gondolnunk (Nibelung-lakópark, 2004), amelyben az akkor az énekesi pályával még csak kacérkodó Péterfy Bori  (a színlapon még Borbála) is szerepelt,  vagy a Bán János által évekig sikerrel egy borbéylüzletben játszott darab, A borbély (2014), amelyet az a néző, aki vállalta, hogy a színész kezére - pengéjére - bízza az arcát, féláron nézhetett meg. De élő művészi előadást ezidáig nem tartottak még Magyarország egyetlen igazságügyi épületében sem. A Játékszín produkciója és a Fővárosi Törvényszék esküdtszéki terme lesz az első ilyen alkalom, mikor a bíróság végtelenül komoly tereiben játszani lehet.

„Dr. Tatár-Kis Péter, a Fővárosi Törvényszék elnökének engedélyével nagyszabású sajtóeseményt tarthattunk ezen a helyszínen a 2019-es színházi bemutatónk előtt. Azóta feltett szándékom volt előadást játszani ebben a történelmi jelentőségű tárgyalóteremben. Nemcsak a darab témája, de a művészet is illik ebbe a műemléki épületbe” – mondta el az előadás születéséről Bank Tamás, a Játékszín igazgatója.

 Kern András az előadás a legfajsúlyosabb szerepében – mint védőügyvéd – debütál a Játékszínben. A darab neki adta talán a legkomolyabb színészi feladatot. Az általa alakított Sir Wilfrid Robarts az összes jelenetben színpadon van, és a szövegkönyv csaknem minden oldalán szánt neki mondanivalót a szerző, ami sok esetben nagyon pontos jogi okfejtésekből áll. Tárgyalótermi ellenfele Myers ügyész - Szerednyei Béla. Neki is bőven kijutott a jogi szakszövegből - de a két színészóriás könnyedén megbirkózik ezzel a speciálisan nehéz színészi feladattal is.

Agatha Christie A vád tanúja című krimije a világ egyik leghíresebb bűnügyi története: Leonard Vole-t egy gazdag asszony meggyilkolásával gyanúsítják – a színházi közönség a vádemelést követő eseményeket kísérheti figyelemmel a tárgyaláson át egészen az ítélethozatalig. Vole lehengerlő magabiztossággal áll az eljárás elé, de nem ez az egyetlen nehezítő körülmény a néző számára, hogy az igazság nyomára bukkanjon. A megérzéseket számos szerzői csavar befolyásolja...

Az október 17-i előadás egyik különlegessége, hogy öt néző az esküdtek helyén foglalhat helyet a „tárgyaláson” - és a férőhelyek száma erősen limitált: csak 105 néző fér be a tárgyalóterembe. Az október 17-i előadásra  rekordidő alatt minden jegy elkelt elővételben de ne csüggedj: máskor is láthatod még Agahtha Christie-t a Fővárosi Törvényszéken. Olyan nagy az érdeklődés, hogy a Játékszín és a Fővárosi Törvényszék már tárgyal a további előadásokról!

Agatha Christie: A vád tanúja. A főbb szerepekben Lévay Viktória, Kocsis Dénes és Szerednyey Béla. További szereplők:  Bacsa Ildikó, Vadász Gábor, Jakab Csaba, Kerekes József, Zsurzs Kati, Barabás-Kiss Zoltán, Szirtes Balázs, Oláh Béla, Schmidt Sára, Petyi János,Várnai Péter. A produkció díszlettervezője Bátonyi György, jelmeztervező: Papp Janó, a dramaturg Lőkös Ildikó. „A vád tanúja” a Witness for the Prosecution c. műből. ©1953 Agatha Christie Limited, minden jog fenntartva.

 

 

 

Fotók: Juhász G. Tamás