Karácsonyi készülődés - örömteli várakozás vagy stressz és cirkusz? Van, aki már novemberben ajándékokat csomagol, kidekorálja az otthonát és karácsonyi illatgyertyákkal hangolódik az ünnepre. De sokak szerint ez csak egy mese: számukra a karácsonyi készülődés stressz, teher és nyűg a rengeteg egyéb tennivaló mellé. És vajon mit érzékelnek mindebből a gyerekek? Ez így OK?! - Fodor Imre dr. Nuridsány Eszter gyermek- és ifjúságpszichiáterrel és dr. Neulinger Ágnessel, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing Intézetének docensével járja körül a témát! Ez így OK?! - M2 Petőfi Tv, kedd, 21:35!
#pontykirántás
A karácsony egy szeretetteljes, meghitt ünnep, amit a családunk körében töltünk bejglit falatozva és töltött káposztát tunkolva? Vagy ez is egy marketingeszközzé vált, amelynek célja a minél nagyobb mértékű fogyasztás? Az biztos: az ünnep stresszes így is, úgy is. Dr. Neulinger Ágnes szerint pedig a marketingnek pont az is (lenne) a feladata, hogy csökkentse a terheket.
“Az ünnep nem veszett el, átalakult, változott a világ. Megtanultunk új körülmények között ünnepelni, másképp teremtődik meg az élmény” - kezdi a szakértő marketing oldalról közelítve, és hozzáteszi, nem tagadja, hogy a fogyasztási igényekkel párhuzamosan azok kielégítése is nő, ami nagy terhet ró a családokra.
Ivan Samkov fotója a Pexels oldaláról
“A stressz nagy, a marketingnek pedig valahol az is feladata, hogy ne ezt növelje, hanem próbálja az ünnepet kényelmesebbé tenni. Erre vannak megoldások - ha például nem én rántom ki a pontyot, hanem valaki más kirántja helyettem, az már kényelmesebb. Változnak a szokásaink.”
#amidöntésünk
Dr. Nuridsány Eszter kiemeli, attól függetlenül, hogy a marketing mekkora nyomást helyez ránk, el kell tudni döntenünk, hogy mennyire engedjük magunkat befolyásolni.
“Az a fontos, mihez hogyan alkalmazkodunk, és ebből egyénileg mit építünk be a szokásainkba, és mit nem. Tehát, van egyfajta döntésünk abban, hogy a nyomást mennyire hagyjuk magunkon gyakorolni. A gyerekekről pedig tudni kell, hogy ők külön tudják választani a dolgokat. Attól még, hogy november 1-jével megjelenik a boltokban a karácsony, ha a saját családjukban megvan az ünnep rituáléja, akkor ők azt várják és arra készülnek” - magyarázza a gyermekpszichiáter.
Nicole Michalou fotója a Pexels oldaláról
#aranyközépút
Egyrészt hatalmas a nyomás az új trendek, igények és marketing / fogyasztás miatt, másrészt pedig egy kicsit mindannyian (szülőként) a saját gyerekkorunk karácsonyaihoz nyúlunk vissza, és azt szeretnénk ismét megteremteni - mindezt úgy, hogy közben megpróbálunk a mai szokásokhoz és körülményekhez is alkalmazkodni. Nem egyszerű. Hol az arany középút?
Ylanite Koppens fotója a Pexels oldaláról
Dr. Neulinger Ágnes azt mondja, a magyarok hagyományőrzők, és bár követik az aktuális ünnepi trendeket, mindig felkerülnek a fára a “kötelező”, a család számára fontos díszek, és mindig lesz egy terítő, ami csak karácsonykor kerül majd fel az asztalra.
“Lehet a régit és az újat jól kombinálni - ez egyébként az ételekben is ott van. Megmaradnak a hagyományok, és bejönnek színesítésként az új dolgok” - hangsúlyozza a marketing szakértő, aki a kombinálásban látja a megoldást.
cottonbro fotója a Pexels oldaláról
Persze kérdés, hogy ez a színesítés nem ró-e még több terhet a családokra - és nem nehezíti-e tovább a készülődést.
“A mai kor emberében ott van a maximalizmus, és ahogy bejönnek az új trendek, és azt látjuk, hogy mindig más a legszebb, mindig másra is fogunk vágyni - de ezt érdemes végiggondolni, hogy ebből mennyit engedünk be” - teszi hozzá dr. Nuridsány Eszter, aki szerint az a lényeg, hogy ne ragaszkodjunk görcsösen a részletekhez, kezeljük kicsit lazábban a karácsonyt és az azzal járó készülődést. Így jut idő a fontos dolgokra és egymásra. Ez így OK.
Ez így OK?! - M2 Petőfi TV, kedd, 21:35!