Most szól:
Vezeti:
×

NYERJ PETŐFI RÁDIÓ ÉS M2 PETŐFI TV EXKLUZÍV AJÁNDÉKCSOMAGOT!

A nyereményekért nem kell mást tenned, mint velünk játszani!

REGISZTRÁLJ ÉS SZAVAZZ!

Szavazni csak egyszeri regisztráció után, a belépést követően nyílik lehetőség. Egy alkalommal az összes kategóriára szavazni kell. A szavazás minden nap 00:00-tól 23:59-ig tart, 2020. június 18. 15:00 és augusztus 13. 23:59 között. Minden nap egyszer szavazhattok! A szavazás tisztasága érdekében, a rendszer rögzíti a felhasználó IP címét.

A szavazás játékszabályzata IDE KATTINTVA érhető el.

2020.06.23 Kedd . 10:20

„Ez a legnagyobb boldogság” // Szepesi Mátyás

Nemrég megtudhattuk, kik a Petőfi Zenei Díj idei jelöltjei – a díjazottak nevére augusztus 18-án, a STRAND Fesztiválon derül majd fény. Az eseményre való készülődés jegyében beszélgettünk az egyik tavalyi győztessel, a Konyha-frontember Szepesi Mátyással, aki idén két kategóriában is érintett.

PetőfiLive: Tavaly Petőfi Zenei Díjat nyertél a legjobb dalszövegíró kategóriában. Utólag visszatekintve hogyan élted meg, hogy te nyertél? Mit jelent számodra ez az elismerés?

Szepesi Mátyás: A semmiből jött a hír, egyáltalán nem számítottam rá. Egy mezőtúri Konyha koncert beállásán kerestem a telefonomban az effektpedáljaim beállítását, amikor jött az email, hogy én kapom ezt a díjat – szerintem aznapra engem elvesztett fejben a zenekar. Felfoghatatlan az egész, lassan egy év távlatából is, nagyon nagy megtiszteltetés!

 

PetőfiLive: Mennyiben más ez a díj számodra, mintha mondjuk az énekesi, előadói teljesítményedet ismerték volna el?

Szepesi Mátyás: Hát, abba nagyjából egy héttel ezelőttig bele sem gondoltam, hogy a többiért is kaphatok díjat, haha! Más érzés, persze – nyilván a szövegírás terén foglalkozom a legtudatosabban a pályatársak munkáival, így itt érzem, hogy ki mindenki mást is jelölhettek vagy díjazhattak volna. Szóval nyilván bármilyen más díjnak is örülök, de ez a legnagyobb boldogság.

PetőfiLive: Kik azok a hazai dalszövegírók, akik jelentős mértékben hatottak a te szerzeményeidre?

Szepesi Mátyás: Nagyon sokan. 2004-2005-ig csak másoknak írtam dalszöveget, és nagy volt a szövegek közt a szórás: volt, amin éreztem, hogy jól sikerült, és volt, amin éreztem, hogy nagyon nem. Amikor eldöntöttem, hogy mostantól magamnak fogok írni és bevállalom az éneklést, kiválogattam az akkori kedvenc szövegeimet. Főleg tőlük: Neurotic, Emil.RuleZ!, Hiperkarma, Quimby és Kispál; azzal a céllal, hogy megpróbáljam megérteni, mi az, ami megvan bennük és az én addigi szövegeimben nem, vagy csak kis részben volt meg. Valószínűleg ezek gyakorolták rám a legnagyobb hatást. Bár addig is sokat hallgattam őket, kinyomtattam a szövegeiket és egy nagy zöld mappában hurcoltam mindenhová, hogy amikor van egy kis időm, olvasgassam-elemezzem őket. Aztán folyamatosan jöttek még hozzájuk újabb élmények: ciki vagy nem ciki, ezekben az években ismertem meg jobban Bereményi Géza Cseh Tamásnak írt szövegeit, illetve amikor Lévai Balázzsal volt szerencsém producerként dolgozni az MTV Icon sorozaton, akkor ástam bele magam jobban Demjén Ferenc 70-es/80-as évekbeli munkásságába, ami teljesen más műfajban hozott létre erős, saját világot. És nagyon fontosak a hatások között mindazon példaképek (Esterházy, Ottlik, Márai), akik nem írtak egy dalszöveget sem, de mégis gondolataikkal vagy a létükkel hozzájárultak ahhoz, hogy kitartó és alázatos maradjak az írás tekintetében.

PetőfiLive: Kik azok a hazai színtéren a mostani mezőnyből, akiket nagyon sokra tartasz dalszövegíróként?

Szepesi Mátyás: Nagyon erősnek látom a mostani időszakot: az általam is megjelölt 80-as/90-es évekbeli alternatívnak hívott kör és hullám műfajtól függetlenül termékenyítőleg hatott a következő generációkra; szerintem soha nem volt még annyi jó dalszöveg, mint az elmúlt fél-egy évtizedben. Nehéz és igazságtalan dolog bárkit kiemelni, de Beck Zoli mellett nem lehet elmenni; nagyon inspiráló alkotó és személyiség (és fantasztikus ember). Szabó Balázs zseniális, ha szemérmesen, de mégis férfiasan kell érzelmekről beszélni, Kollár-Klemencz László pedig ha kendőzetlenül és bátran kell szembenézni velük. Szabó Benedek és Fluor Tomi teljesen mások, mégis mindketten generációs szócsövek és tökéletes kordokumentumokat írnak. Ha így emeli továbbra is a lécet, Bagossy Norbi meghatározó figurája lesz ennek az évtizednek. És akkor a hiphop előadókról nem, vagy csak keveset beszéltem, pedig ott is tudok mondani rengeteg előadót, akik a műfaj lehetőségeit kihasználva nagyon jó és szórakoztató dolgokat csinálnak!

PetőfiLive: Van kedvenc sorod bármilyen magyar dalszövegből, amit nagyon szeretsz?

Szepesi Mátyás: Nagyon nehéz csak sorokat kiválasztani, egyik sornak ritkán van értelme a másik nélkül.

"Most múlik pontosan

Engedem, hadd menjen" (Quimby: Most múlik pontosan)

"Aki írta, az az égbõl nézi,

ott az első sorban ül és mégsem érti." (Hiperkarma - Zöld Pardon)

"És attól féltem, nehogy majd ez legyen

Csak tíz év múlva ne ez a dal legyen." (Cseh Tamás: Ten Years After)

"Álmomban át tudtam úszni a mocsáron

nem tudtam hogyan, de büszke voltam utána" (Kollár-Klemencz László: Beszéljünk Zoli)

"Farmerdzsekiben járok és próbálok leszokni mindenről

A falnak támaszkodva szívom az utolsó slukkot az utolsó cigimből" (Szabó Benedek és a Galaxisok: A teljesség felé)

"A bárban várva megy egy árva hajnali

Vendég utolsó óhaját" (Emil.RuleZ!: Winkler és Eldée a hajóra mennek)

PetőfiLive: Van valamilyen bevált módszered a dalszerzésre, azon belül a szövegírásra?

Szepesi Mátyás: A módszerem az, hogy nincs módszerem; teljesen eltérő utakon is születhetnek jó dalszövegek. Ami semmilyen esetben sem maradhat ki, az az önkritika, hogy ne maradjon benne egy-egy megúszósabb rész, gyengébb ötlet. Egyébként pont a tavaly kapott két szakmai díj sarkallt arra, hogy még jobban beleássam magam a témába, de mivel magyar nyelvű szakirodalom nem létezik, elindítottam egy beszélgetés-sorozatot, ahol közönség előtt megkérdezhetem azokat a dolgokat is az írással kapcsolatban, amikhez négyszemközt zavarban lennék, hahaha.

Tavaly ősszel vágtunk bele a "Rímek párban" sorozatba az Akvárium klubban, ahová a legkülönbözőbb műfajokban alkotó kollégákat (Beck Zoli - 30Y, Fluor - Wellhello, Dodi és Áron - Esti Kornél, Molnár Tomi - Jetlag) hívtam meg egy-egy alkalommal, akik elmesélték  hogy ők hogyan alkotnak, milyen játékszabályok között írják dalaikat-dalszövegeiket. Szó volt arról is, kinek mit jelent az ihlet, hogyan inspirálódnak, hogyan feszítenek rá zenét a szövegre vagy fordítva. És persze terítékre került az összes szövegírással kapcsolatos “legenda”, minthogy kell-e szenvedni az alkotáshoz, könnyebb-e éjszaka írni mint nappal, stb. Felszabadító érzés, hogy a fontos dolgokról mindenki hasonlóan gondolkodik; azok is, akiknek az írásában elsőre semmi közös sincs. Reméljük, hamarosan folytatni tudjuk ezeket a beszélgetéseket!

PetőfiLive: Melyik saját dalszövegeddel vagy a legelégedettebb?

Szepesi Mátyás: Egy jó dalszöveg úgy tud személyes lenni, hitelesen szólni az előadója szájából, hogy mégis marad benne hely nekem, a hallgatójának, illetve úgy tud lenyomata lenni egy kornak, úgy tud elkapni és magával vinni és úgy tud játszani a magyar nyelvvel, hogy szinte észre sem veszem, mintha ez nem kötelező vállalása lenne: a dal és az előadó csak azért vannak itt, hogy elmeséljenek egy történetet, átadjanak egy érzést. A saját dalaim közül is azokat szeretem, amikben ezek a dolgok legalább nyomokban megvannak, bár az ember a sajátjairól nem tud objektív véleményt mondani. Százszor visszajátszott, Dupla skorpió, Földrevaló, Szerelem, Mantra - asszem nekem ez a top 5 Konyha szöveg.

PetőfiLive: Idén is érintve vagy két kategóriában. Mit jelentenek ezek a jelölések számodra?

Szepesi Mátyás: A Konyha jelölése a "Földrevaló" című klippel nagyon sokat jelent. Egyrészt, mert a dal és a klip létrejötte egy hatalmas zenekari, sőt zenekaron jóval túlmutató csapatmunka volt tizennyolc énekessel, Lévai Balázs és Meggyes Krisztina filmes csapatával, a klipet vágó Fekete Balázzsal és Szabó Zé zenei producerrel. Másrészt nagyon sokat jelent a jelölés Fábián Juli miatt, mivel ez a dal róla szól: fantasztikusan szerencsések vagyunk, hogy ismerhettük; kicsit olyan, mintha a szerető figyelme kísért volna végig minket a dal készítése közben.

Az Év férfi előadója jelölés pedig ugyanolyan váratlanul ért, mint a tavalyi Év szövegírója jelölés és díj: még a bejelentés előtti napon is eszembe jutott hogy az utolsó percben felhívnak és közlik: közbejött valami, sajnos mégsem jelölnek, hahaha.

PetőfiLive: Hogyan érintett a járványidőszak? Mennyi energiát tudtál a zenélésre fordítani? 

Szepesi Mátyás: Bármennyire nehéz és néha kilátástalan volt zenészként az elmúlt időszak, a legelején eldöntöttem, hogy nem fogok feleslegesen kattogni, mert attól nem lesz semmi jó; nem fogok tudni tisztán látni, stb. Lekopogom, néhány nehéz napot leszámítva sikerült is. Felnőtt koromban nem volt ennyi időm zenével foglalkozni, mint a karantén elején: a bezárkózás előtti utolsó napokban Haller Dani basszusgitárosunk tanácsára vettem egy hangkártyát és kb. egy hónappal később átküldtem hét új Konyha dalt a srácoknak; részben vadiújakat, részben korábban elkezdett ötleteket kibontva-befejezve. Ezekkel most közösen haladunk tovább, kicsit felborítva az eddigi lemezeken megszokott munkamódszerünket, de ugyanolyan lelkesen. Ennek első kézzel fogható jele a "Mindig idebent" című új dalunk és klipünk.

PetőfiLive: Mik a Konyha tervei az elkövetkezendő időszakra?

Szepesi Mátyás: Ha minden így megy tovább, a nyár végét és az őszt intenzív, sűrű koncertezéssel töltjük, amit már nagyon várunk! Szeptemberben leszünk tíz évesek, ezt szeretnénk jó bulikkal és egy új lemezzel megünnepelni. Nagy szerencsére visszatérő alkotótársaink: Toldi Miklós producer (és dobos-fenomén), Füstös Bálint (Margaret Island) gitáros és Subicz Gábor trombitás-hangszerelő – valamint az elmúlt időszak akusztikus megmozdulásain közreműködő Szebényi Dániel billentyűs-énekes – is mind aktívak és elérhetőek voltak (online) a karantén alatt, így boldogan csatlakoztak egy-egy dal vagy zenei téma kibontásához. Furcsa kimondani, de benne van a pakliban, hogy az eddigi legerősebb lemezünket köszönhetjük a Covid járványnak.